föreningen-rubrik

Kilafors teaterförening hette från början ”
Föreningen för bions bevarande”, Förutom påskrevyer var föreningen (som namnet vittnar om) engagerad i att rädda biografteatern från rivning. Kommunen hade i början av nittiotalet som avsikt att riva byggnaden för att lämna plats för bostäder, men efter en seglivad strid lyckades föreningen till slut rädda huset.

banner-neonskylt

Då biografverksamheten och teateruppsättningarna krävde mer tid och olika slags engagemang delade sig föreningen i två olika delar:
Kilafors amatörteaterförening och Kilafors bygde och kulturförening

Idag har båda föreningarna ändrat sina namn. Kilafors teaterförening och Kilafors biografförening. Men båda huserar fortfarande i den gamla biografteatern som byggdes 1933. Teaterföreningen är däremot idag hyresgäster i biografföreningens lokaler.

banner-Mammatörerna

Kilafors teaterförening började sin verksamhet med teatergruppen ”Mammatörerna” och de omtyckta påskrevyerna under en stor del av nittiotalet. Idag driver föreningen en kontinuelig teaterverksamhet som sträcker sig från barnteater, musikföreställningar till Julshower och ”Sägensafari”. Vi anordnar dessutom gästspel och verkar för ett kulturliv och aktiviteter där alla människor oavsett ålder, kön och etnicitet kan mötas och uppleva saker tillsammans.

Historia

Vi vet inte speciellt mycket om teaterverksamheten i Kilafors biografteater, mer än att det ibland sattes upp olika föreställningar och arrangerades gästspel.Kända skådespelare kunde göra gästspel och man vet att bland andra John (Åsa-Nisse) Elfström stått på biografteaterns scen.

Biografteatern-01

Under femtiotalet arrangerades ”Karusellkvällar” med sketcher, upptåg där både skådespelare och publik fick medverka i föreställningarna. Snoddas gjorde ett av sina allra första uppträdanden i biografteatern efter genombrottet i Hylands Hörna, varpå det blev folkstorm och en kö som ringlade sig genom halva Kilafors.

biografteatern-03

Det påstås också att Lill Babs gjorde sin scendebut på biografteaterns scen? Något vi måste undersöka för att bekräfta med säkerhet.

Vet ni något om teaterlivet i Kilafors, minns ni något om Kilafors biografteater? Kontakta oss:

Thomas Lothström: 070-334 21 79